Tromlemotorens historie

Tromlemotoren er en dansk opfindelse som stammer helt tilbage fra 1953.

Tanken bag tromlemotoren var at lave en motor, som helt kunne erstatte de ineffektive traditionelle gear motorer. John Kirkegaard var manden, som skabte det første hermetisk lukkede og effektive transportbåndsdrev, som han kaldte JOKI.

Jtt Motorized Pulleys Galleristortbillede

Disse tanker er i dag mere end 55 år gamle, men stadig - om ikke mere -relevante i dag - ikke mindst i relation til nutidens miljø debat. Der er mange fordele ved Rulmeca tromlemotor. Rulmeca tromlemotor er specifikt designet til at trække meget lange og tunge transportbånd indenfor bulk industrien. Tromlemotoren kan fås fra 0,37 KW op til 250 KW.

En tromlemotor består af motor, gear, olie og lejer, som er total indkapslet og IP67 forseglet i et stålsvøb og som følge heraf, er risikoen for motorfejl i ekstremt belastede arbejdsmiljøer som vand, støv, fedt, olie, cement, gødningmed mere - stort set ikke tilstede. Med det pladsbesparende design er der ikke behov for kæder, kileremme, koblinger, lejebukke eller ekstra motorkonsoller og afskærmning. Tromlemotoren er nutidens mest sikre drev til båndtransportører.

Jtt Drum Motors

Indkøb og installation af en tromlemotor er forbundet med meget laveomkostninger, fordi der skal indkøbes færre dele, og af samme årsagnedbringes lageromkostningerne, idet man kun behøver at lagerføre én motor som kan anvendes til mange forskellige bånd båndtransportører. Dermed er der færre reservedele at holde styr på og mindre, som optagerlagerplads på lageret.

Tromlemotorer er også lette og hurtige at montere. En Rulmeca tromlemotor kræver ikke anden vedligeholdelse end et olieskift for hver 10.000 driftstimer, hvis man vælger at få den leveret med mineralsk olie og efter 30.000 driftstimer, hvis man vælger syntetisk olie.

 

Jtt Rulmeca Tromlemotor